Oranjekoorts nog niet op niveau 2006
De oranjebeleving in Nederland begint langzaam op gang te komen. De afgelopen weken was een grote stijging waar te nemen in het aantal commerciële activiteiten en de publicitaire aandacht rondom Oranje en het WK. Met name als resultaat hiervan stijgt de Oranje Index van 113 naar 243. Daarmee is de oranjebeleving in Nederland nu hoger dan in een vergelijkbare periode voor aanvang van het EK 2008 (217), maar nog wel lager dan voor het WK in 2006 (338).
Dit blijkt uit het meest recente Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van TBWA\BEC in samenwerking met Trendbox en BNR Nieuwsradio. Het Oranje Index onderzoek meet in de komende periode de oranjebeleving rondom het WK Voetbal 2010. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK en de opinie van een panel van vooraanstaande marketing- en voetbalexperts.
Consumenten
De tweede meting van het representatieve consumentenonderzoek van marktonderzoeksbureau Trendbox bevestigt het vermoeden dat de oranjebeleving langzaam op gang begint te komen. Enkele opmerkelijke resultaten uit het onderzoek:
- 30% van de Nederlanders verwacht zijn of haar gedrag aan te passen aan het WK Voetbal. Bijvoorbeeld door op andere tijden te eten, vaker vrienden te bezoeken, het aanpassen van werktijden of zelfs door de vakantie op het WK af te stemmen.
- 1 op de 6 Nederlanders praat meerdere keren per week over Oranje en het WK.
- De algehele interesse in het WK is t.o.v. de eerste meting met 5% toegenomen tot 58%.
- 8% van de Nederlanders verwacht dat Oranje het WK in Zuid-Afrika gaat winnen.
De Consumenten Indicator komt uit op 125. Dit is licht hoger dan in een vergelijkbare periode in de aanloop naar het WK in 2006 (115) en Euro 2008 (113).